L1001457

Det er lite rom for feil når en skal fotografere et brudepar eller et bryllup. Som bryllupsfotograf har en strengt tatt kun én mulighet for å ta bilder av brudeparets store dag, derfor kreves det planlegging, konsentrasjon og orden på kamerainnstillingene for at fotograferingen skal lykkes og for å få brudeparet fornøyd.

I forkant av den store dagen bør en ha sett seg ut et par gode lokasjoner. Ha gjerne en reserveplan dersom været skulle slå seg helt vrangt. Fremkommeligheten kan være noe å tenke på i forhold til å bære masse utstyr langt og ikke minst for selve bruden som ofte har på seg en lang sart kjole. En god dialog med brudeparet er nøkkelen her for å finne et sted både de og du blir fornøyde med. Kom gjerne med ideer og tanker, men husk at det er brudeparets dag, og deres ønsker som dikterer hvordan sluttresultatet skal være.

Når dagen kommer er det stort sett de samme utfordringer en møter på fra gang til gang. Brudeparet har ofte dårlig tid samtidig som de har skyhøyde forventninger. Det kan skape en uheldig stresset situasjon. Stress bidrar til at en gjør feil og jeg tror alle som har opplevd dette vet at det er under stress at de mest banale feilene som feil fokus, eksponering og uønskede elementer i bilde gjør seg gjeldene. Prat med brudeparet og vis bildene underveis. Når en får til en god dialog med de du skal fotografere så slapper alle mer av og resultatet blir alltid bedre.

Tilbake til det tekniske så er kanskje den største utfordringen med bryllupsfotografering at brudens kjole som oftest er hvit og brudgommens dress er sort. Og at man som oftest fotograferer disse utendørs på høylys dag. Kameraets lysmåling blir dermed "lurt" slik at en ender opp med enten helt sort dress (sort hull) eller hvit (utbrent) kjole om man ikke følger med på kameraets histogram. Mange anbefaler å bevisst under-eksponere bildene for å være på den sikre siden. Det er i mine øyne helt feil: eksponer riktig, bare pass bare på at den hvite kjolen aldri blir utbrent. De fleste kamera i dag har en lysmåler som har tre forskjellige innstillinger der lyset måles over hhv. flate, punkt eller senter av bildeflaten. Ta deg tid til å forstå hvordan disse innstillingene kan endre et bildets eksponering avhengig av hvordan lyset treffer bildeflaten. Et undereksponert bilde gir gjerne sorte huller i bildeflaten, noe som er like sjenerende som hvite utbrente områder.

Kameraets histogram er et godt hjelpemiddel for å kontrollere eksponeringen, mens bildevisning på skjermen kun brukes til å sjekke komposisjon og for å se at fokus sitter der det skal. Som vanlig i slike portrett-situasjoner så kobler jeg Leica S`n opp mot en Macbook med en "tether"-kabel. På denne måten tar det bare noen få sekunder fra jeg tar bildet til jeg kan se bildet i full størrelse på skjermen. For å vise bildene bruker jeg programmet Capture One. Adobe Lightroom vil også fungere for dette. De jeg tar bilder av får se på bildene i pausen, ikke mens bildene blir tatt. Skal de begynne å skue ned på skjermen jeg har med så vil de bli ukonsentrerte og man mister flyten i arbeidet. Ved å ha med egen laptop gjør det enkelt for meg å verifisere fokus, eksponering og komposisjon. Min egen arbeidsprosess, inkludert forberedelser er tidligere publisert i artikkelen som omhandler min egen arbeidsprosess, kort oppsummert slik:

Arbeidsprosessen

Generelt beskriver min egen arbeidsflyt som en 3-delt prosess: Forberedelser, fotografering og etterbehandling. Uttdypende punkter finner du ved å klikke på fanene i oversikten nedenfor:

    • Lad ALLE batteriene. Også de til blitsen(e). Ha alltid med reserve-batteri til den trådløse blits-radioen eller den digitale utløseren.
    • Pakk med det du trenger for den jobben eller de bildene du skal ta.
    • En passende klut/fille for å tørke av fotoutstyret dersom det blir vått eller sølete.
    • Hvitbalanse-kortet skal alltid være med.
    • Ta med stativ for sikkerhets skyld.
    • Mer enn ett minnekort må være med. De kan feile.
    • Alle minnekort formateres i kamera før fotograferingen. Det er en god regel å begynne med ny-formaterte minnekort, både for å slippe å håndtere så mange bilder men også for å forlenge levetiden på minnekortet.
    • Dersom du skal ta viktige bilder på et sted du ikke kjenner så er det alltid bra å ta seg tid til en befaring noen dager før den aktuelle tagningen for å bli kjent med området. Alt fra å finne parkering, til det å velge riktig fottøy eller se muligheter og begrensninger av lys, avklares raskt ved befaring.
    • Avtal gjerne med noen som kan være med for å hjelpe til.
    • Ha god tid. Om det er brudebilder eller portrett-foto som skal tas så er det mye enklere å ro ned nerver ved å være tidlig ute.
    • Kjenn ditt kamera og ha alle innstillinger tilpasset det du skal ta bilder av. Viktige momenter er ISO, fokus, lysmåling og fil-format.
    • Tar du bilder i mørket så bør du kunne plasseringene på alle knapper i blinde samt ha god kjennskap til de funksjonene du trenger å finne i menyen. Dette må tørr-trenes på hjemme. Skifte objektiv i blinde er en selvfølge.
    • Alle bilder bør tas i RAW-format. Det gir de aller beste forutsetninger for vellykket etterbehandling.
    • Ta gjerne bilder i serie, altså flere bilder etter hverandre. Det øker sannsynligheten for å finne ett godt utgangspunkt for videre bearbeiding.
    • Ha fokus på det du tar bilde av. Ikke på det du ser på skjermen bak kamera. Skjermen bak på kamera er et fint hjelpemiddel for å sjekke eksponering og komposisjon. For å sjekke fokus må du zoome bildet til 100% for å være sikker. Når du sjekker eksponering så må histogrammet brukes aktivt. Når jeg fotograferer mennesker så kobler jeg som oftest kameraet til laptop´n for å fotografere i såkalt «Tether-mode». På denne måten kan jeg, og de jeg tar bilde av, fortløpende se bildene på stor skjerm. Dette gir fantastisk god mulighet til å finjustere detaljer man aldri ville lagt merke til om man skulle forholde seg til den lille skjermen bak på kameraet. 
    • Dersom du har tid så sletter jeg de bildene som åpenbart er blundere. På dette tidspunktet sletter jeg gjerne opp mot halvparten av bildene som er tatt.
    • Pakk sammen fotoutstyret. Pass på å få med deg alt. Også søppel! Naturen etterlates slik den var når du kom.
    • Tørk og rengjør fotoutstyr som har blitt vått eller skittent før det legges i baggen.
    • Legg alt utstyr tilbake der det skal være slik at du finner det igjen til neste gang.
    • Når du kommer hjem så lades alle batterier som har blitt brukt

    • Innholdet i de benyttede minnekortene overføres til datamaskinen gjennom import-funksjonen til Capture One eller Lightroom. Det er mange veier til mål, finn den arbeidsprosessen som passer deg.
    • Etter at bildene er overført så legges minnekortene tilbake i kamerabag eller kamera. Det er en god rutine å vente med å formatere kortet før bruk neste gang, for på den måten har du en backup frem til da dersom noe skulle gå galt underveis. Men, minnekortet skal formateres før neste fotooppdrag starter.
    • Etter import er jeg nøye med å legge til egne "metadata" på bildene mine i form av "keywords" og karakterer. Dette bruker jeg til å katalogisere bildene slik at jeg ved enkle sorteringer kan hente ut de bildene jeg ønsker.
    • Grunnleggende redigering er å håndtere hvitbalanse, eksponering, høylys/skygge justering og kontrast. Så kommer oppskarpning, bearbeiding av vignettering og finjustering av farger. Alt dette gjør jeg i Capture One.
    • Beskjæring skjer med crop-verktøyet i Capture One. En svært god regel er å unngå beskjæring i så stor grad som mulig.
    • Bildet eksporteres til de forskjellige mediene jeg skal bruke de til. Facebook, Instagram og web være JPEG i fargerommet sRGB i 2048x1526 oppløsning. Mens de til trykk vil være så nær opp til original-formatets størrelse som mulig, lagret som TIFF og i fargerommet pro-Photo.
    • Dersom jeg skal gjøre større manipuleringer eller lage bilder som er sammensatt av flere så bruker jeg Photoshop.
    • For håndering av fokus-stacking ved makro-fotografering så gjør jeg sammenstillingen i Helicon Focus, eksporterer til DNG-filformat og fortsetter bearbeidingen i Capture One.
    • Bildene eksporteres avslutningsvis til de forskjellige mediene jeg skal bruke de til. Capture One har et eget verktøy for å lagre ett bilde i forskjellige formater automatisk, såkalt "Process Recepie". Bildene blir i såfall lagret i respektive mapper som kan hete “til web”, "JPG Hi-res" og “til trykk”. I disse tilfellene vil de som går til Facebook, Instagram og web være JPEG i fargerommet sRGB i 2048x1526 oppløsning. Mens de til trykk vil være så nær opp til original-formatets størrelse som mulig, lagret som TIFF og i fargerommet ProPhoto.

Sommerbryllup gir muligheten til å skape en fin stemning, der man kan utnytte de varme gule og grønne fargene fra trær og løv. Problemet med kraftig solskinn er dessverre at portrettbildene fort blir for kontrastrike med voldsomme skygger og høylys som brenner ut. Den perfekte dagen for et brudepar er en varm dag med sol fra skyfri himmel. Det står i sterk kontrast til det vi som skal fotografere ønsker oss, nemlig skyer, gjerne en grå dag, for å myke opp det harde kraftige sollyset.


I solsterke forhold kreves det enten at man finner et sted med skygge eller at man har med seg et godt blitssystem. Blits/studiolys er brukt på alle utendørsbildene som er vist her og det hjelper godt med å myke opp de harde skyggene fra sollyset. Dersom lyset tillater det tar jeg gjerne noen bilder uten blits også. Hovedblitsen står alltid på innsiden av en stor reflektor for å gi så myke skygger som mulig. I kirken, eller på festen etter middagen, er blits helt uaktuelt og det er egentlig kun høy ISO sammen med lyssterke objektiv som fungerer. Et godt tips for fotografering i kirker er å ta noen prøvebilder med grå-kort før kirken blir fylt med mennesker for å sikre gode referanser på hvitbalansen. Det kan noen ganger være en fordel å bruke stativ dersom man ønsker en noe lengre lukkertid for å fornemme noen bevegelser i mennesker mot en sylskarp bakgrun.

Når det gjelder bryllupsportrettene, så kan det være en fordel å plassere brudeparet foran en rolig bakgrunn. Det er en god idé å endre på oppstillingen noen ganger, gjerne med forskjellige bakgrunner. Jeg tar alltid slike portrettbilder med stor blender for å få en diffus og uskarp bakgrunn. Når det gjelder brennvidde på objektivene varierer jeg mellom 35, 70 og 120mm.

En populær gave til brudeparet er en liten bok med bilder fra bryllupet, og skal du gi dem noe slikt bør du ha det i tankene. Et album bør i tillegg til bilder av mennesker også inneholde detaljer av kjole, bordkort, dekorasjoner og brudebukett. Normalt ønskes bildene i klassiske farger og beskjæringer. Det kan allikevel være fint å legge opp seg noen svart-hvitt varianter da de har sin egen estetikk i slike sammenhenger. Kombiner stående formater med liggende. Det gjør det enklere å lage visuelt pent album i etterkant. Eller andre morsomme eller interessante detaljer som skulle dukke opp. Bruk fantasien!