Lange lukkertid kan gi spennende resultat i situasjoner der normale bilder kanskje ville sett kjedelige ut. Med lang lukkertid mener jeg fra et halvt sekund og oppover til mange minutter avhengig av hvilken effekt jeg er ute etter. Skyer som beveger seg, vann eller andre lyse objekter kan ved lang lukkertid være med å danne bilder som skiller seg ut fra de tradisjonelle håndholdte pek-og-skyt bildene. Skyer i bevegelse vil danne strukturer på himmelen mens vann som skvulper blir som en tåkete grøt som fyller de områdene vannet har beveget seg mens eksponeringen varte. Til å begynne med er det vanskelig å forutse hvordan sluttresultatet vil bli, noen ganger er resultatet uventet, kanskje også helt mislykket.

For å eksponere et bilde har vi tre verdier som kan endres på kameraet: lukketid, blenderåpning og ISO-innstilling. Enten man har kameraet i manuell eller på automatikk så er det disse variablene vi justerer for å få frem et riktig eksponert bilde med det fotografiske uttrykket vi ønsker. Forlenges lukkertiden så må blenderåpningen blir mindre for å slippe mindre lys inn i kameraet eller man kan bruke en lavere ISO-verdi. For å ta bilder med lang lukketid må man enten fotografere når lyset er svakt, altså i skumring eller natt, og gjerne med en liten blender (største f-nummer). Alternativt kan man selv bestemme lysmengden inn i kameraet ved å sette på et filter som blokkerer lyset, såkalte Neutral Density (ND) filter. Med et slikt filter kan man fint eksponere så lenge som 8-10 minutt i fullt dagslys!

View the embedded image gallery online at:
http://photopia.no/artikler/42-lang-lukkertid#sigProIdbddfb9e478

For å få skarpe bilder ved lange eksponeringstider så må kameraet stå helt stille under eksponeringstiden. Et godt stativ er derfor en fornuftig investering! Selv bruker jeg et Gitzo karbonstativ med Arca Swiss kulehode. Det er en kraftig konstruksjon, men som er laget i karbonfiber som gjør at stativet er lett å frakte med seg. Den minste bevegelse i kameraet vil bidra til uskarpe bilder så det er viktig at stativet settes på et stabilt underlag og gjerne med en pose med stein eller en fotobag hengende i krokenunder stativet for å øke massen og stabiliteten. Om det er vind så må alle løse deler som bære-reim og kabler sikres slik at de ikke flagrer i vinden. Den minste bevegelse vil føre til uskarpe bilder.

Som for all type fotografering så er det viktig å lære seg kameraet man bruker. For noen år tilbake sto jeg ute på en slette på Svalbard for å ta noen lange eksponeringer av skyer som seilte over en fjelltopp. I minus 14 grader og frisk vind er det å begynne å lete etter nødvendige funksjoner det siste man ønsker. Det skal heller ikke fikles for mye med fjernutløser eller timer-funksjon før fingrene slutter å fungere i kulda. Heldigvis hadde jeg brukt tid i forkant til å lære meg alle de funksjonene jeg trengte utenat. Forøvrig er det veldig kjekt å ha med en liten LED-lommelykt.

Enten det er natt eller man har satt på et ND-filter, så vil det være vanskelig å fokusere med automatikk. Et alternativ er å ha med en lykt for å lyse opp der fokus skal være, og om man bruker filter så er det alltid lurt å fokusere FØR man setter på filteret. Etter at fokus er satt, så går jeg over til manuell-fokus for å slippe at kameraet prøver å finne fokus på egen hånd. For å hindre bevegelse når man trykker på utløseren så bruker jeg som oftest selvutløser satt til 2-sekunder. Altså trykker jeg på utløser og det tar 2 sekund før bildet tas. Enda bedre er det å bruke fjernutløser sammen med speil-lås funksjonen. På Leica S fungerer selvutløseren som om man skulle brukt speil-lås funksjonen samtidig. Altså åpner speilet seg når man trykker utløserknappen og etter to sekunder åpner gardin for eksponering og speil og gardin lukkes samtidig når eksponering er ferdig. På denne måten minimeres vibrasjonene fra mekanikken som flytter på speilet og det er et godt bidrag for å få knivskarpe bilder.

View the embedded image gallery online at:
http://photopia.no/artikler/42-lang-lukkertid#sigProIdbe5ab0fba5

Normalt på Nikon er at man kan eksponere opp til 30 sekund før man må over på såkalt "bulb-modus". For å få lengre eksponeringer må man da bruke fjernutløser, enten av typen som kan programmeres til x-antall sekund eksponering eller av typen som er manuell der man må låse utløserknappen i så lang tid man ønsker at eksponeringen skal vare. For sistnevnte type må man ha med en stoppeklokke. På Leica S er dette noe annerledes og maksimal lukketid i manuell modus er 4 sekund. For lengre eksponeringer må man bruke fjernutløser,- eller som jeg har gjort til nå: satt kameraet til blenderprioritert program, noe som muliggjør eksponeringer opp til 125 sekund avhengig av tilgjengelig lys, blender og ISO-innstilling.

Strølys gjennom søker eller enkelte typer tilt-shift-objektiv må unngåes. For alle eksponeringer over 2 sekunder så setter jeg i beskyttelses-proppen til søkeren. Alt strø-lys som kommer inn bakveien vil føre til feil eksponering. Noen kamera har et spjeld som kan lukkes, og har man ikke det så vil en sort tape-bit gjøre samme nytten. Et mørkt tørkle pakket rundt tilt-skift objektivet hindrer effektivt lys å komme inn.

Jeg har prøvd litt forskjellige ND filter med variert hell. Det siste jeg kjøpte var et ND-6 filter fra Breakthrough Photography som jeg har brukt noen ganger og som gir veldig fine resultater. Det man skal være obs på er at alle filter tar vekk noe av skarpheten i bildet og når man begynner med ND-filter så vil det føre til at fargene blir annerledes i forhold til om du tar bildet uten filter. Det er sannsynligvis også grunnen til at veldig mange velger å gjøre bildene om til sort/hvitt når man har på de kraftigste ND-filtrene. I tabellen nedenfor se du effekten av et slikt ND-filter. Om man har lukkertid på ½ sekund uten filter, så ser man i tabellen at man vil få en lukkertid på 30 sekunder med ND6 filter og hele 8 minutt med et ND10-filter.

 
ND6 filter

ND tabell

 
Det å ta bilder med lang lukkertid må perfeksjoneres gjennom øvelse slik at man lærer seg å oppfatte lyssituasjonen, hva som beveger seg og hvordan kamera skal stilles inn. Planlegging av sted, forstå tilgjengelig lys og valg av teknikk er viktig. Tenk på forhånd ut hva slags effekt du vil oppnå, legg merke til hvilken retning skyer blåser og hvordan havet ser ut. Skal du lage bilder med lys-spor etter biler må du tenke over hvor bilene kjører, retning og hvor ofte de passerer. Til å begynne med er det mye strev, men etterhvert er gevinsten bilder med et helt egen særpreg og med øvelse får man til noen fantastiske resultat.

View the embedded image gallery online at:
http://photopia.no/artikler/42-lang-lukkertid#sigProIda6863fbd16