I dag finnes det to gode verktøy for katalogisering og behandling av bilder: Lightroom (Adobe) og Capture One (Phase One). Tidligere fantes også Aperture som var Apple sitt bidrag til profesjonell bildebehandling og håndtering, men dessverre sluttet de å utvikle denne softwaren for godt å vel ett år siden. Med dette indikerte de også at tung billedbehandling er noe Apple ikke skal satse like stort på som tidligere. Alternativet fra Apple er nå iPhoto,- et program som i mine øyne kun fungerer som et lettvekt leketøy for katalogisering av bilder. Det er synd at Aperture er borte, for det var virkelig et fantastisk godt verktøy for håndtering av RAW-filer.

Capture One Pro 9 er et effektivt bildebehandlingsprogram beregnet på profesjonelle fotografer. Programmet er utviklet av Phase One, som mest sannsynlig er bedre kjent for sine mellomformat kamera. Capture One har flere likhetstrekk med Lightroom i forhold til det å katalogisere bildene med karaktersetting, fargekoder og nøkkelord. De store forskjellene kommer først når man begynner å bearbeide RAW-filene.

Screen Shot 2016 10 09 at 21.03.38 copy Programmet er optimalisert for effektiv arbeidsflyt. Det første jeg merket meg var hvor raskt det er å importere bilder i forhold til Lightroom. Tidligere brukte jeg Aperture (kun til Mac) så overgangen til Capture One er relativt liten da grensesnittet ligner ganske mye. De må alikevel se seg slått av Lightroom når det kommer til sitt intuitive og enkle brukergrensesnitt. Capture One har ikke støtte for å lese Photoshop PSD-filer, så all redigering i Photoshop må gjøres via TIF-filer. Det er uvant og litt kronglete i begynnelsen, men når man blir vant med dette så er dette helt problemfritt.

Den aller største fordelen jeg har funnet med Capture One er den suverene bildebehandlingsmotoren de har i bunnen. Endringer av kontrast, eksponering, hvitbalanse, farger og skarphet gjøres lynraskt og med et resultat som så å si alltid har mer naturtro farger enn tilsvarende operasjoner gjort i Lightroom eller Photoshop. I tillegg oppleves import av RAW-filene som meget raskt der blant annet bildene kan sees i full forstørrelse i det importen starter. Det diskuteres på utallige forum hvilke RAW-konverterer som er den beste. Jeg er ikke i tvil, både Aperture og Capture One ligger hakket foran Lightroom når det gjelder å behandle RAW-data. Før man i det hele tatt begynner å prosessere bildene så ser man man at bildene i forhåndsvisningen i Capture One ser bedre ut enn i Lightroom med hensyn på farger, kontrast, skarphet og detaljer. Over 400 forskjellige kamera og objektiver støttes for optisk korrigering. Selvfølgelig ikke Leica S, da det er en direkte konkurrent til Phase One-systemene dette programmet i utgangspunktet er utviklet for.

For dere som er nysgjerrige på hvordan det i det hele tatt kan være forskjeller på hvordan en RAW-fil kan vises forskjellige i Lightroom og Capture One, så skyldes det at RAW-formatet tolkes forskjellig fra program til program. Særlig gjør dette seg gjeldene på hudtoner som vises med mer naturlig farge og struktur. Adobe sin RAW-konverter kan selvfølgelig justeres slik at resultatet blir nærmere Capture One, men uansett hvor mye jeg justerer så klarer jeg aldri å finne de samme naturlige hud-tonene Capture One tryller frem med.

 

 

Når man bruker RGB-kurveverktøyet i Lightroom for å justere kontrasten så opplever jeg ofte at fargetoningen endres etterhvert som kontrasten øker. For å unngå dette har jeg hatt en avansert action i Photoshop som er bygget opp slik at kontrast kan endres uten at denne uønskede fargeendringen oppstår. Metoden kan finnes på www.gyugowan.com som både utvikler og selger svært avanserte verktøy til Photoshop.

Capture One har også RGB-kurvejustering, forøvrig med de samme problemene som ovenfor. Men, i tillegg finnes også en Luma-curve som muliggjør justering av kontrast uten at fargene endres. Dette gir tilnærmet det samme resultatet som Guygowan sin action i Photoshop, men det fine er at jeg nå kan gjøre dette med et enkelt kurveverktøy i Capture One.

Det er også eget verktøy for endring av farger, deriblant en egen modul for håndtering av hud-toner. Ved portrett fotografering oppleves det ofte at armer, hals og ansikt har forskjellige fargenyanser og med Skin Editor kan dette nå justeres uten å åpne Photoshop. På bildene nedenfor har jeg endret fargen på den grønne døren i bakgrunnen. Dette er en enkel operasjon og man kan se på nærbildet nedenfor at operasjonen er fri for fargefeil selv i de vanskeligste områder med eksempelvis tynne lyse hår.

 


Screen Shot 2016 10 09 at 18.09.17 

 

Screen Shot 2016 10 09 at 18.17.55

 

Etterhvert som man blir vant med programmet så finner man flere og flere gode egenskaper. Gjennom Capture One kan man eksempelvis styre de aller fleste moderne kamera, både med Live View og det å vise de forskjellige eksponeringene som blir tatt fortløpende ved å koble kamera og PC sammen med en USB-kabel eller Wifi. Dette kalles "tethered capture", ett konsept som også støttes gjennom Lightroom. Problemet med Lightroom er dog at det tar evnigheter før man kan vise en 100% forstørrelse av bildet. Dette går på 2-3 sekunder i Capture One. Dermed kan man raskt få bekreftet at fokus sitter der det skal. Når jeg tar bilder av mennesker så pleier jeg å koble opp en MacBook laptop for fortløpende vise hvordan modellen poserer. Ved å laste ned "Capture Pilot" appen til min iPhone kan jeg, mens modellen ser på MacBook skjermen, samtidig vurdere bildene på iPhonen. Eller en iPad om jeg ønsker det. Forstørrelse og panorering foregår sømløst og jeg kan der og da sette karakterer på bildet. En utfordring for min del er at Phase One og Leica ikke vil samarbeide, så det å kjøre tethered capture fra mitt kamera er selvfølgelig ikke støttet. Dermed må jeg bruke Leica sitt eget Capture software for å lagre bildene til disk. Fra Capture One velger jeg så å lese bildene fra den aktuelle mappen ved å sette den som en "Hot folder". Dermed blir alltid det siste bildet som er eksponert fortløpende vist på skjermen. 

Tilslutt må det nevnes at man kan ha forskjellige lag (Layers) for lokale justeringer der man enkelt tegner inn maske med mus eller digital penn. Ovenfor er også noen eksempler der munn, øyne og bakgrunnen har fått lokale justeringer ved hjelp av lag-verktøyet og Color Editor i Capture One.

Det er mange godbiter i Capture One, men den siste jeg skal nevne er muligheten for å lage såkalte "Process Recipes". Dette er forhåndsdefinerte prosesserings rutiner som lager variasjoner av et utvalg bilder etter forhåndsdefinerte parametere. Jeg har 3 forskjellige oppskrifter og når jeg trykker på knappen for å prosessere så lagres alle bilder i mitt utvalg som bildefiler i mappen "Output to Web", "Output to Print" og Output to JPG hires". Oppløsningen, kvalitet og bildeformat settes indviduelt for hver oppskrift. Dette er en svært anvendelig rutine for å lage bildefiler som skal til forskjellige media.     

Selv om Lightroom, Aperture og Capture One i all hovedsak inneholder de samme justeringsmulighetene så er Capture One i en annen klasse!

Screen Shot 2016 10 12 at 20.13.50