Denne tekniske artikkelen omhandler det kvadratiske formatet. I lengre tid har jeg latt meg inspirere av Terje Alveberg som gang på gang presenterer bilder i kvadratisk format,- bilder som er gjennomtenkte og med høy teknisk kvalitet. Han er et aktivt medlem av Arendal Fotoklubb og Biofoto Sørlandet og trives svært godt ute i naturen. Der vandrer ham rundt med sitt Nikon D600 med et vidvinkelobjektiv med zoom og sitt Nikon D7100 med ei fast 300mm telelinse. I tillegg har han med seg ei 150mm macrolinse.

Jeg følger opp Tom Erik`s anmodning om å bidra med noen bilder i kvadratformat. Kvadratiske bilder har fasinert meg de siste par årene. Når jeg tar bilder, prøver jeg å tenke «hele bildet». Det vil si at motiv og bakgrunn skal utfylle hverandre på en eller annen måte. Når jeg er ute og tar bilder, så planlegger jeg ofte formatet jeg tenker det ferdige bildet skal ha. Da visualiserer jeg det som passer å ta med, og det som kan kuttes vekk.

1Fjell

Fotograf: Terje Alveberg
"Fjell" - Nikon D600 + AF-S NIKKOR 24-120mm (75mm). 1/1250 sekund, f/8 og ISO-640

Oppe i fjellet kan det være fristende å tenke panorama. Da jeg kom opp i høyden, så jeg ned i avgrunnen. Det ville jeg formidle. Jeg tok bort himmelen, kuttet vekk sidene og passet på å få noen linjer som førte ned i avgrunnen. Kort og godt mest mulig fokusert, og ikke noe «utenomsnakk»!

2Fugl
Fotograf: Terje Alveberg
"Fjell" - Nikon D600 + Nikon 300mm f/2.8. 1/800 sekund, f/4 og ISO-400

Det neste bilde er tatt mens jeg lå nesten under sanda for å komme lavt nok. Med svært tillitsfulle fugler på matsøk var det bare å vente. Da denne lille fuglen kom mot meg kunne jeg knipse den nesten nedenfra. Ved å beskjære i kvadrat ønsker jeg å få fram en fugl som ser langt større ut, og holder på å angripe meg.
Når jeg tar bilder av enkelt objekter som fugler, blomster m.m., så tenker jeg ofte portrett. Da kan jeg plassere motivet langt ut mot siden og ønske en rein bakgrunn. Da bruker jeg «tomme flater» for å framheve det jeg portretterer. Her har jeg tatt bilde av blåveisen og undereksponert to trinn for å få en mørk flate som bakgrunn.

3Blomst
Fotograf: Terje Alveberg
"Fjell" - Nikon D600 + Sigma macro 150mm. 1/1600 sekund, f/4.2 og ISO 250


I motsetning til det normale 3:2 formatet der man vanligvis følger sterkt etablerte regler for komposisjon, står man i mye friere når det gjelder kvadratisk format. Den vel etablerte reglen «rules-of -thirds», reglen om plassering en tredjedel fra billedrammen, blir mer eller mindre irrelevant når man plasserer det samme motivet på innsiden av en kvadratisk rammen. Komposisjon med motivet i senter, eller helt ut på siden, kan være vel så effektivt. Kvadraturen kan være med å fremhever formene i bildet. Der øynene følger fra kant til kant på rektangulært format, vil de som oftest bevege seg i ring om det samme bildet kappes til innenfor en kvadratisk ramme. Det er spennende å komponere i kvadratisk format og har etterhvert lært å forutse hvordan det ferdige bildet vil bli innenfor denne rammen. Majoriteten av dagens digitale kamera mangler mulighet for forhåndsvisning i kvadratisk format, slik at resultatet må visualiseres og planlegges for, før man tar eksponeringen.

L1004361 2
Fotograf: Tom Erik Smedal
Stein på Bjelland. Leica S + Summarit 70mm ASPH. 30 sekund, f/22 og ISO100


Dette er en av de mest avfotograferte steinene på Tromøy. Den ligger rett ved Bjellandstrand gård. Jeg har tatt bilde av denne utallige ganger, men jeg har aldri vært fornøyd med resultatet. I det normale 3:2 formatet har oftest steinen blitt for dominerende og tung. Denne dagen bestemte jeg meg for å prøve noe nytt. Det hadde snødd litt på natten så jeg tenkte at det også ville være med å lysne motivet og sålendes være med å gjøre bilde lettere visuelt sett. For å få tilstrekkelig lukkertid slik at bølgene blir utvasket har jeg brukt ND6 filter fra Breakthrough Photography som tidligere er omtalt her. Her bryter jeg de vanlige reglene med å legge horisonten i midten av bildet, samtidig plasserer jeg motivet i senter. I mine øyne fungerer dette veldig bra.

L1003584 2
Fotograf: Tom Erik Smedal
Mystikk i skogen. Leica S + Summarit 70mm ASPH. 22 sekund, f/6 og ISO100


Skogen på Hove er full av bøyde trær. Denne bjørka synes jeg var spennende. En av de mest effektive måtene å komponere et bilde på er å la formene gå diagonalt i bildet. Dette fungerer godt i alle formater, også kvadratisk. Prinsippet går ut på å plassere viktige objekter diagonalt innenfor rammen slik at det skaper en balanse både horisontalt og vertikalt. Her har jeg latt bjørka gå diagonalt gjennom bildet med tanke på at blikket skal følge formen på treet, så opp langs stranda og forsette rundt bildet i en sirkelbevegelse. For å fremheve formene i bildet så har jeg konvertert til sort/hvitt slik at fargene ikke skal stjele oppmerksomheten. Med lang lukkertid blir havet glatt, samtidig gir det en fin effekt av bevegelse på det lille strået til høyre for bjørka som beveger seg i vinden. 

Arkitektur
Fotograf: Tom Erik Smedal
Kunstmuseet på Lillehammer. Leica S + Summarit 70mm ASPH. 1/4000 sekund, f/4 og ISO400


Moderne arkitektur er har ofte spennende linjer og mønstre, der man kan fremheve eller også isolere detaljer ved å gjøre bildene kvadratiske. Her møtes rette linjer og farger i et herlig kontrastrikt spill. Bildet har en dominerende stigende diagonal linje og stor lys/mørk kontrast, som sammen gir komposisjonen en god harmoni og balanse.

Hoyttaler
Fotograf: Tom Erik Smedal
B&W 805 høyttaler. Nikon D700 + Nikon 50mm AFD f/1.4


Produktfoto av en Bowers & Wilkins høyttaler med den lett gjenkjennelige diskanten. Her er det brukt et Nikon D700 med fast 50mm satt til blende f/2.8 for å få myk uskarp bakgrunn. Der kvadratiske formatet, sammen med bruk av sterke sort på hvitt kontraster, er med på å isolere det viktige i dette bildet nemlig diskant-elementet.

L1004829
 Fotograf: Tom Erik Smedal
Leica S + Summarit 70mm. 1/180 sekund, blender f/2.8 og ISO200


På Sjusjøen fant jeg denne masta og ble fasinert av alle ledningene som dannet fine linjer mot den blå himmelen. I Photoshop har jeg gjort bildet om fra farger til sort-hvitt samt lysnet det slik at himmelen ble hvit. På den måten kommer kontrastene bedre frem. Her synes jeg også at det kvadratiske formatet er med på å forsterke bildets uttrykk. Det kvadratiske formatet er uten en bestemt retning og oppfattes som rolig og balansert, selv om motivet her er ganske rotete.

Det kvadratiske formatet er spennende, men samtidig en stor utfordring da det er vanskelig å komponere et bilde i en søker som har 3:2 format. Jeg kommer til å eksperimenter mer med kvadratisk format, kanskje aller mest innen sort-hvitt fotografering. De gangene jeg har hatt det som mål å ta kvadratiske bilder så har jeg lært mye om komposisjon, noe som selvfølgelig også vil være til nytte innen alle type formater.