På de store utenlandske nettstedene getDpi.com og Luminous Landscape.com finnes noen gode diskusjoner der man blant annet viser hvordan et bilde blir til. Situasjon og oppsett er først formidlet med mobilkamera, deretter viser man det endelige resultatet akkompagnert med beskrivende tekst og EXIF-data. Jeg lar meg rive med av slikt, spesielt de gangene jeg selv mener situasjonen er helt håpløs med hardt dagslys og tilsynelatende merkelige komposisjoner. Og hvor jeg gang på gang blir overrasket over hvor godt sluttresultatet blir. Jeg har lært mye av å studere hva andre gjør. Nå vil jeg prøve det samme her og underveis forklare hva jeg har tenkt og hvilke verktøy jeg bruker i arbeidet mitt. Jeg ser for meg at dette blir en føljetong på 2-3 deler, så denne første delen viser et bilde jeg tok på Hove i desember 2015.

View the embedded image gallery online at:
http://photopia.no/artikler/38-bak-scenen-del-1#sigProId472c7ad855

Tanken med bildet er å formidle de flotte fargene i det sola går ned over Toungen fyr. På denne årstiden kommer kvelden med kaldt blått lys i øst som går over til varmt oransje i sør-vest,- det er flott å se på! På Hove (Tromøy) kommer dette flotte fargespillet over Torungen fyr. Jeg skulle gjerne hatt mer skyer denne dagen, men det er utenfor min kontroll.

Komposisjonsmessig tenker jeg slik som vist nedenfor: Jeg trekker horisonten, cyan linje, godt opp i bilderamma. Torungen fyr legger jeg ut på høyre side, og for å skape balanse legger jeg den runde steinen ned til venstre for å skape en diagonal tiltrekking, grønn linje, mellom disse to. Fjellformasjonen går diagonalt den andre veien og parallellt med vannet nede til venstre. Jeg synes denne komposisjonen er spennende og skaper et balansert bilde. Så langt et lar seg gjøre komponerer jeg bildet før jeg tar det og prøver å unngå beskjæring i etterkant. Det å beskjære bildet i ettertid er jeg lite tilhenger av da det både stjeler oppløsning samt at perspektivet ofte blir seende rart ut. Bildet er tatt med Leica S (006) med 70mm Summarit S objektiv. Denne brennvidden regnes som normal-objektiv i mellomformat-verdenen og tilsvarer den samme utsnittet som en 55mm vil gjøre på 35mm fullformat kamera. 

Komposisjon

Vannet vil jeg ha helt utvisket så jeg velger å bruke et ND6 blokkeringsfilter for å få så lang lukkertid som mulig. Med ISO100 og blender f/22 ville korrekt eksponering vært 1/8 sekund uten filter eller 8 sekund med ND6. 8 sekund er for kort tid til å få vannet utvisket så jeg velger altså å over-eksponere med 2 hele trinn, noe som tilsvarer 32 sekund med ND6 påmontert. Jeg har alltid ment at det er bra å overeksponere da det alltid lagres mer informasjon i de lyse versus det mørke på en digital bildesensor. Jeg er altså fullstendig klar over at den lange eksponeringen vil gjøre bildet over-eksponert, men det skal jeg rette opp i når jeg kommer hjem. Mer om lang eksponering, ND-filter og tabell for utregning av tid finner du i artikkelen Lang lukkertid.

RAW-filen er som vist nedenfor og ved første øyekast innser jeg at dette er håpløst over-eksponert, men ser man nærmere på histogrammet så bør det være mulig å hente ut informasjon fra de lyse områdene:

Lightroom 1

To trinn over-eksponering var nok i overkant. Det hadde vært bedre å brukt et ND8-filter eller kanskje aller helst et gradert filter slik at himmelen ikke blir utbrent. Eller ventet noen minutt til lyset ble svakere. Alternativt kunne jeg redusert lukkertiden til 16 sekund, men da ville ikke havet blitt slik jeg ville.

Selv om RAW-filen ser stusselig ut, så har jeg ikke lyst til å gi opp. Bildet har jeg så importert til Lightroom og starter etterbehandlingen ved å dra ned 2 trinn på Exposure. Og som fryktet ser jeg at dette ikke blir særlig vellykket der himmelen nå blir grå og det fine blåskjæret som skal være i venstre i bildet har blitt grønt. De orasje lyset over fyret i bakgrunnen er helt hvitt. Nei og nei, dette er ikke slik jeg ville ha det:

Lightroom 2


Ikke særlig imponerende, er det vel?

Siste utvei er nå å prøve å gjøre samme seansen i Capture One 9 som jeg nettopp har lastet ned. Capture One er på mange måter en direkte konkurrent til Lightroom, men har en bedre RAW-konverteringsmodul innebygget. Tidligere har jeg sett at hudtoner blir gjengitt bedre etter å ha blitt behandlet i Capture One, men hvordan et over-eksponert bilde blir behandlet er jeg usikker på. Capture One er forøvrig utviklet av danske Phase One som er mest kjent for å lage profesjonelle mellomformat kamera. Det skal vise seg at de behersker digital bildebehandling også:

CaptureOne 1

Studerer man histogrammet øverst til venstre så ser man at bildet ikke er helt utbrent så det skal være mulig å få frem noe. På samme måte som i Lightroom drar jeg ned Exposure 2 hele blendertrinn. Det som skjer er rett og slett imponerende, for her kommer altså detaljer og fargene gradvis frem etterhvert som jeg drar ned korreksjonen for eksponering. Der Lightroom klipper brått og brutalt, klarer altså Capture One å bruke den lille infomasjonen som er der til å få frem detaljer og farger i himmelen slik det var. På bildet nedenfor har jeg kun dratt ned eksponeringen, allerede nå begynner bildet å se bra ut:

CaptureOne 2

Når eksponeringen er på plass åpner jeg bildet i Photoshop, der jeg først fjerner noe støv i bildet, deretter kjører en prosesserings Action jeg har fått tak i fra bildebehandlings-”guru” Guygowan (www.guygowan.com). Dette er en "en-klikks "Action som skarper opp, øker kontrast og behandler farger på en genial måte som får detaljene i bildet frem uten at det går utover dynamikken slik man ofte ser resultatet av når man drar for mye i kurve-verktøyene i PS. Og med denne rutinen i Photoshop er resultatet forutsigbart og alltid reversibelt da alle endringer ligger i forskjellige lag. Jeg anbefaler alle å ta en nærmere kikk på Guygowan sine hjemmesider. Et årlig abonnement koster ca 1000,- og gir tilgang til forskjellige Photoshop verktøy og mange timer videokurs. Legg merke til de uthevede detaljene nedenfor:

Bilde A2

På dette bildet har jeg altså brukt et ND6 filter fra Breakthrough Photography. Som alltid vil et filter redusere skarpheten i bildet og det vil bli noe endringer i fargene i forhold til om man ikke brukte filter. Filteret jeg benytter drar fargene mot det blå så dette korrigerer jeg for i Photoshop. Også denne gangen er det et svakt "slør" over bildet, uten at det er plagsomt fremtredende.

Så er bildet ferdig behandlet og resultatet er slik som nedenfor.

Bilde A1